Що ховають стародавні цвинтарі Хмельниччини: загадкові хрести та несправжні козаки

Хто хоч трішки цікавиться історією, має знати про проект громадської організація “Україна Інкогніта” із дослідження давніх українських цвинтарів.

«В Україні немає жодного реєстру старовинних цвинтарів, в тотальній більшості випадків такі цвинтарі занедбані або у руїні. Особливо страшна ситуація із староукраїнськими (козацькими) кладовищами, які не включені у реєстри пам’яток, байдужі місцевій владі, плюндруються вандалами і зникають. Ми хочемо виправити цю ситуацію та відродити історичну пам’ять», — пояснив мету проекту його керівник Роман Маленков.

Хрести кінця XVIII та початку ХІХ ст. в с. Іванківці. Хмельниччина

Про мандрівку разом з  “інкогнітівцями” на береги Збруча розповів краєзнавець  Дмитро Полюхович.

Лісоводи: загадковий хрест та палац-пустка

Село Лісоводи, що за якихось 7 км від Городка, колись гриміло на весь СРСР як одне із найбільш передових господарств. У 1970-му саме в Лісоводах знімали відому колись кінокомедію “Між високими хлібами”, яка, попри інше, мала продемонструвати щасливе та радісне колгоспне життя.

Стара ділянка цвинтарю ховається у нетрях. Поховання початку ХІХ ст.

Стара ж ділянка лісоводського цвинтаря цілком могла би стати декорацією трилера “Між високими кущами”.

Від початку на очі потрапили архаїчні пласкі “хрещаті” хрести, де кожне рамено являє собою окремого хреста. Такі у цій частині Поділля є найпоширенішими.

Поховання Івана Шпети (ліворуч) – 1810 р. Зверніть увагу на сонечко та місяць на меншому хресті

Найдавніші із надгробків, що датувалися початком ХІХ ст., були у формі хрестів, які у народі називають “козацькими”. Вони ж виявилися найбільш декорованими. Виділимо досить великий хрест на могилі Івана Шпети (1810 р.) — його зовнішня сторона прикрашена дуже цікавим варіантом “Голгофського хреста” та інструментами катування Спасителя. Епітафія не менш цікава. Замість традиційного “Здєсь покоітся раб Божий…” читаємо: “Крєст сєй поставлєн на рабє Божіі Івані Шпеті…”.

Сусідній із ним надгробок здивував тим, що обабіч “Гологофського хреста” майстер вирізьбив сонце та півмісяць. Для цвинтарів цієї частини Поділля досить нечастий сюжет.

Вкритий графіті хрест виявився абсолютно унікальним

Але найбільшим відкриттям лісоводського цвинтаря, та мабуть усієї Збручанської експедиції “Україна інкогніта” став надгробок на могилі Пантилимона Копитка, який прожив 75 літ та помер у 1860 р.

Колеги по експедиції поставилися до цієї знахідки досить спокійно. Однак у автора цих рядків вона викликала цілий вибух емоцій.

Так сталося, що місяць тому йому довелося проштудіювати величезний пласт інформації, пов’язаної із подібними хрестами-петрогліфами, що колись видряпувалися прочанами на стінах печерних монастирів. Тема досить специфічна і дуже вузькоспеціалізована, бо із цим типом пам’яток мало хто стикається. Відповідно, автор був єдиним серед членів експедиції, який зрозумів ЩО трапилося на очі.

Хрестоподібні зображення в печерах басейну Дністра. Фото spadok.org.ua

Хрести-петрогліфи та графіті здавна були знаками паломництва, та засвідчували, що певна людина колись відвідала Святе місце. Зазвичай в Україні такі датуються XI-XVIII століттями. Крім того, вважалося, що продряпаний хрестик мав додати “дряпальщику” певних гараздів у житті та підсилити його молитви. Безліч таких позначок можна побачити на стінах Храму Гробу Господнього в Єрусалимі.

Надгробок на могилі Пантилимона Копитка теж виявився помереженим графіті із зображенням різноманітних хрестів (усього 19 зображень). Однак справжнє розуміння масштабів знахідки з’явилося пізніше, після консультаціями із провідними істориками України. Загальний висновок від почутого – знахідка унікальна, дивовижна і єдина у своєму роді.

Деякі графіті продряпано навіть поверх епітафії

“Хрест, знайдений у Лісоводах, має особливість, яка в моїй практиці жодного разу не зустрічалась, — коментує ситуацію подільський історик та археолог, кандидат історичних наук Павло Нечитайло. — Це висічені на різних площинах хреста зображення невеликих хрестиків різних форм. Виділяються хрести з напівкруглим дашком, хрести з Т-подібними закінченнями рамен і вертикальної перекладини та хрести з трикутними розширеннями на кінцях. Ці хрести трапляються у християнських скельно-печерних пам’ятках Середнього Подністров’я і мають широку хронологію (ХІІ-ХVIII ст.). Зважаючи на вік хреста (1860 р.), це найпізніші відносно датовані хрестоподібні зображення такого роду у регіоні і, можливо, в Україні“.

Внизу праворуч можна побачити хрестик-графіті з датою 1872 р.

Також історик додав, що “подібні продряпані хрести у Західній Європі називають “хрестами пілігримів”. Їх виявляють у храмах та місцях паломництва і датують доволі широко від середньовіччя до нового часу”.

Історик і археолог професор Богдан Рідуш, який чимало досліджував печерні сакральні комплекси на Придністер’ї, у тому числі й подібні хрести-петрогліфи, також підтвердив непересічність знахідки та зазначив, що світлини графіті із Лісовод варто оприлюднити в наукових виданнях, аби науковці мали їх за репер — які типи хрестів креслили ще в середині ХІХ ст.

Графіті на бічній поверхні хреста-загадки

На жаль, метричні книги із Лісовод саме за 1860 р. відсутні, тож дізнатися, ким був похований і чому йому така честь — неможливо. В планах – опитати старожилів села, може, хтось хоч щось чув.

Автор схиляється до версії, що це могила якогось дуже авторитетного в цих краях цілителя, до якої і по смерті приходили з молитвою про допомогу. Версія про якогось неконанізованого місцевого святого теж не є фантастичною.

Натомість кандидат історичних наук Тимур Бобровський вважає, що це необов’язково: “Ці хрести можуть бути, як принесені на могилу квіти. Можливо той Пантилимон мав багато друзів. Або ж — кожен хрест продряпано на виконання заявлених в тексті епітафії молитов”.

Історик має на увазі заявлене в епітафії прохання про молитви “Отче наш” та “Богородице діво”.

Прохання про молитви і кілька хрестиків-графіті

“Хрест може бути замінником молитви “Отче наш”, — продовжує науковець. — Оскільки це євангельська молитва, яку особисто надав Христос апостолам”.

Але це все ж не дає вичерпну відповідь на запитання, чому лише цей надгробок помережений графіті. До того ж, він знаходиться не при дорозі, а у глибині цвинтаря. Тобто прийти до нього можна було лише цілеспрямовано, та ще й мати при собі якийсь гострий предмет. Автор залишає за собою версію, що це “хрести паломництва”. До того ж один із хрестів-графіті ще й датований (1872 р.). Графіті із датами характерні саме для “паломницьких”.

Палац, що помирає, та знаменитий дуб

В Лісоводах експедиція також оглянула знаменитий палац шляхтичів Раціборовських-Журовських (близько 1830 р.), — один із найкрасивіших на Хмельниччині та п’ятисотлітній дуб перед ним. Сьогодні закинутий палац поступово руйнується. Раніше у ньому був сиротинець, а по тому ПТУ.

Радковиця: трагедія матері та сердиті сонечка

Наступною зупинкою стало село Радковиця Городоцької громади. Вірогідно, десь восени минулого року місцеві селяни його почистили, тому нові кущі ще не встигли вирости.

Цвинтар в с. Радковиця. Поховання середини ХІХ ст

Стара частина кладовища в Радковиці не просто велика, а дуже велика — налічує кілька сотень надгробків, що датуються від першої половини ХІХ ст. та до початку ХХ ст. В основному це архаїчні “хрещаті” хрести. Вистачало й хрестів, які в дореволюційних оглядах кам’яного промислу на Поділлі чомусь називали “панськими”. Це такий збірний із кількох деталей пам’ятник, нижня частина якого – висока прямокутна призма, на яку встановлювався вже сам хрест.

Могила-кенотаф, 1919 р.

Із “панських” хрестів найбільше вразив пам’ятник-кенотаф (символічна могила), встановлений 1919 року. На одній із граней постаменту значилося: “Сей крестъ сооруженъ 1919 г. Анной Никифорой сельской в память трехъ ее синовей Стефана 35 л. Константина 24 л. и Николая 20 л.”

Напис на символічній могилі

На сусідній грані продовження: “Павшихъ на полѣ брани въ Русско-Австро-Германскую войну въ 1914-1916 г.”

Страшне свідчення горя української матері, яка втратила одразу трьох синів, лише тому, що російському народу вчергове закортіло крові та “вялічія”, загарбання нових земель, чорноморських протоків та “хреста на Святій Софії в Царгороді”…

Хрест із сонечком та півмісяцем

Варто виокремити три практично ідентичні “хрещаті” хрести (два із них із закругленими кінчиками, що дещо наближає їх до типу “пелюсткових”), що датуються серединою ХІХ ст. Вони виділяються як високомайстерним різьбленням, так і оригінальним декором. Зокрема їх прикрашають зображення “Всевидячого ока” (але у нетиповому для цієї місцевості оформлені), а також сонечка та півмісяця. Сонечка тут, правда, якісь сердиті.

“Сердите сонечко” та дуже цікаве зображення Ісуса

З місцевих цікавинок слід виокремити оригінальний для цього цвинтаря стиль епітафій. Чимало із них починаються із інформації, хто поставив пам’ятник: “Сєй крєст соорудила Р.Б. (раба Божа) Параскєва над мужом своім…”. Є надгробки з епітафіями схожими із лісоводськими. Наприклад: “Под сім знамєнієм (тобто хрестом – авт.) Р.Б. Федор…”. Але вистачає й традиційних: “Здєсь покоітся раб Божий…”

Сатанів: чума та холера

Головною метою поїздки до Сатанова було ознайомлення із матеріальними слідами давніх пошестей – місцевим “холерним цвинтарем” жертв епідемії 1830-1831 р.р. та так званими “чумними хрестами”, встановленими на могилах людей, які померли від моровиці у 1770-1771 р. та були поховані просто на своїх обійстях. Також планувалося оглянути поховання ченців біля місцевого монастиря, що датуються XVII ст.

Одне із поховань холерного цвинтаря. Осінь 2021 р.

Від колись чималого “холерного цвинтаря” сьогодні можна побачити лише 5 надгробків, та постамент, на якомусь колись стояла фігура Божої Матері.

Надгробки із кладовища нікуди не зникли. Просто поховання були колись популярного на Поділлі “підплитного” типу. Це коли могила накривалася прямокутною плитою, на якій і вирізалася епітафія. Такі поховання швидко вгрузають в землю, а після вкриваються дерном. На території кладовища добре видно десятки специфічних горбиків, під якими і ховаються давні надгробки.

Постамент сакральної фігури (фото осінь 2021)

За шість десятиліть до епідемії холери до Сатанова завітав “Блідий вершник”. Про моровицю 1770-1771 р.р. і досі нагадують легенди та моторошні цифри померлих, зафіксовані у давніх хроніках.

У присілках Сатанова, селах Кам’янка та Спасівка, і досі посеред людських обійсть стоять хрести на могилах жертв чуми. Аби не розносити моровицю селом померлих тоді ховали просто біля будинків. Із того часу минуло чверть тисячоліття, але чіпати хрести на чумних могилах і досі табу.

“Чумний” хрест

Самостійно їх знайти неможливо. Тут експедиції допоміг директор Сатанівського Будинку культури Олександр Смолінський.

Обійстя, посеред якого стояв один із хрестів, виявилося закинутим. Господарі вже років десять як перебралися до міста. Хрест навіть упритул побачити неможливо. Його накривали лапаті гілки молодого горіха. Аби побачити жадане, довелося відтягувати убік гілки.

Хрест виявився “пелюсткового типу” — це коли рамена являють собою трилисник. Епітафія ледь читалася, але вдалося розібрати, що поховано тіла рабів божих Василя та Агафії. Дата на хресті позначена церковнослов’янськими літерами: “аз-псі-он-аз” – тобто 1771-й рік.

У сусідній Кам’янці біля старезної хати, закинутої вже років із двадцять, в чагарниках стирчить ще один “чумний хрест”. Хоча його тип абсолютно східнобрядський (“хрещатий”), під ним поховано поляка – якогось Марціна Колодійського. В епітафії до того ж прямо вказано, що він помер під час пошесті у 1770 р. Чому на могилі римо-католика та поляка поставили класичного українського хреста — зрозуміло. У розпал епідемії використали, що було під рукою.

Іванківці: козак, але не той

Цвинтар в Іванківцях (колись — Іванківці Сатановецькі) як комплексна пам’ятка виявився найбільш вражаючим.

Цвинтар в Іванківцях

Тут маємо дуже цікаву деталь – височезний обеліск із хрестом по центру його старої частини. Найвірогідніше це не надгробок, а різновид сакральної фігури, що позначає освячену цвинтарну територію. В Іванківцях є багато архаїчних “хрещатих” хрестів, що датуються від кінця XVIII ст. Цікава особливість цього некрополя у тому, що хрести такої форми тут використовувалися аж до середини ХХ ст. (мода на “панські” хрести кінця ХІХ – початку ХХ ст.ст. це село чомусь обійшла). Такого немає більш ніде.

Всевидяче око на архаїчному хресті

Знайшлася тут і правдива козацька могила 1799 р. От тільки поховано там не козака, а кАзака. Епітафія сповіщає: “1799 год Августа 10 дня здѣ погрєбєнъ Р.Б. войска донскаго полку казачєго сулїна 7. Съ мѣдвѣдицы БЄРЄЗОВСКОЙ Ананій Артємиєвъ сынъ атамановскій.

Могила дончака. Збоку на камені зворушливо-подільське: “Люди, на пишіт по хрестах” (обеліск поруч геть увесь вкритий “тутбувВасями”

Полк Суліна колись “прославився” участю у нищенні Січі, а наприкінці XVIII ст. ніс прикордонну службу на щойно утвореному кордоні між Росією та Австрією.

Підсумовуючи цей етап експедиції “Україна інкогніта”, її керівник Роман Маленков зауважив: “у Лісоводах, Радковиці, Іванківцях та Вільхівцях ми побачили цвинтарі, із особливими формами хрестів – “хрещатими”, які не типові для більшої частини Поділля. Такі масово зустрічаються лише на півдні України, на козацьких некрополях. Чому така форма присутня у Надзбуччі, потребує подальших досліджень”.

Джерело