Знову блекаут. Як Харків живе без електрики, світла та зв’язку

Ілюстративне фото: Сергій Козлов / KHARKIV Today Місто не переживало тотального знеструмлення кілька місяців.

Приблизно о 4 ранку у місті пролунало 11 вибухів, зразу ж зникло світло та опалення, почалися перебої з мобільним зв’язком. На ранок харків’янам довелося згадувати, де знаходяться «Центри незламності» та як дістатися на роботу без метро. Останнього разу без електрики, тепла та води так надовго Харків лишався восени минулого року.

Власники крамниць дістали з комор генератори, у мікрорайони поїхали водовози, а на зупинках вранці утворились натовпи, бо із усього транспорту лишилось тільки 98 автобусів на усе місто. Харків знову пригадав часи блекаутів. 

Торгівля не зупиняється

Уже о 8 годині ранку, коли минуло всього кілька годин після руйнівних ракетних ударів, харківська сфера торгівлі жила, як наче нічого не сталося. Працювали всі великі супермаркети, та навіть і маленькі магазини знову виставили перед дверима генератори, про які місто вже встигло підзабути. Невелике виключення склали деякі перукарні та маленькі кав’ярні. Більшість салонів краси сьогодні не працювали, а в кав’ярнях не завжди була змога запустити кавомашину.

«Працюємо, але без кави. Можу запропонувати тістечка та соки», — каже бариста в невеличкому кафе на проспекті Науки. 

На ринку «Соллі» біля метро «Героїв Праці» зранку відчинені майже всі магазини, і навіть місцева наливайка приймає перших клієнтів. Генераторів тут майже ні в кого немає — надто дорога покупка для малого бізнесу. Але продавці обходяться ліхтариками та гірляндами на батарейках. Навіть магазини молочних товарів не припиняють роботу, попри те, що генераторів для холодильного обладнання в них немає.

Генератори на ринках — явище рідкісне. Фото: KHARKIV Today

«У нас же не такі холодильники, як вдома стоять, це професійні, вони довго тримають холод. Так що ми сьогодні працюємо як і завжди, до 18:00», — каже Людмила, продавщиця крамниці «Агромол». 

Усі великі торгівельні мережі працювали в звичному режимі, хіба кілька крамниць у таких ТРЦ як «Дафі» та «Нікольський» не відкрились.

«Що стосується роботи на генераторах, то ви бачите, що наші супермаркети, магазини, аптеки, автозаправні станції працюють, працюють на дизелях наші медичні заклади і «Пункти незламності». Крім цього, працюють пункти видачі їжі, все за розкладом», — розповів міський голова Ігор Терехов.

Якщо з їжею у харків’ян труднощів не виникло, хіба тільки в тих будинках, де стоять електроплити, то з водою в місті вранці були проблеми. Її підвозили усього за кількома адресами, тому в супермаркетах містяни розмели пляшки з водою з полиць. 

Автобус їде «на море»

Ситуація з транспортом під час блекаутів у Харкові — значно гірша, ніж з крамницями. Більшість містян користуються метро, трамваями та тролейбусами, автобусів же в Харкові лишилось близько ста, і цієї кількості не вистачає, щоб забезпечити потребу всіх людей, що їдуть вранці на роботу.

Ще з осені на час знеструмлення у міськраді ввели в дію розклад тимчасових автобусних маршрутів. Теоретично вони мають охопити усі райони міста, але на практиці виходить, що автобусів замало і вони не зупиняються в тих точках, що позначені на мапі.

На автостанції «Героїв Праці» вранці — ажіотаж. Мешканці Салтівки намагаються потрапити до центру на роботу чи в інших справах. Їх має відвезти до майдану Конституції 212 автобус, що зазвичай ходить лише між вулицею Світлою та метрополітеном. Але автобус не їде. Люди чекають давно, перепитують один в одного, чи точно вони стоять там, де треба. Через деякий час до черги підбігає чоловік і каже:

«Автобус сьогодні тут не зупинятиметься. Треба йти на зупинку через дорогу».

Салтівці чекають на автобус. Фото: KHARKIV Today

Уся черга суне на іншу зупинку через темні переходи метрополітену — під час знеструмлення вони теж не підсвічуються. Врешті, після ще 20 хвилин очікування, до зупинки під’їжджає забитий «Карсан», один з небагатьох, які вижили після обстрілу депо. Маршрут слідування на ньому не вказано, але люди, втомившись чекати, все одно заходять в салон і лише потім питають водія, куди він їде.

«На море», — жартує водій.

Досвідчені пасажири пояснюють новоприбулим, що автобус іде на Олексіївку, а якщо їм треба до центру, то вони можуть встати на вулиці «Дерев’янко» та пересісти на інший автобус. 

Раніше повідомляли: У Харкові пошкоджена ТЕЦ, — Терехов

Таким чином з пересадками та очікуванням дорога від метро «Героїв Праці» до площі Свободи займала приблизно дві години. На метро цю відстань можна подолати за 20 хвилин. Втім, в інших, не таких віддалених від центру районах міста, як Павлове Поле, такої проблеми не було. Ті райони, що завжди були пов’язані із центром переважно автобусним сполученням, наприклад, селище Жуковського, не мали великих проблем автобусами сьогодні вранці. Що ж до віддалених великих мікрорайонів, то забезпечити їх транспортом під час знеструмлення буде важко — Харків просто не має достатньої кількості автобусів, а купляти їх зараз, під час війни, в мерії не планують. 

Джерело